Wednesday, December 26, 2007

iPhony

Ik dateer nog uit de tijd dat we leerden schrijven met een kroontjespen. Gezien mijn IT opleiding die plaatsvond in de oertijd ben ik, heel degelijk, opgeleid met programmeertalen in de taal C, Pascal, COBOL, Basic en nog een paar die ik gelukkig ben vergeten. Niemand kan zich dit heden ten dage voorstellen, maar om een Kompjoeter te programmeren maakten we gebruik van ponskaarten. Die zagen er uit als een Girokaart (???) met allemaal rechthoekige gaatjes erin. En ponskaarten maakte je op een ponsmachine, zoals de oplettende lezer zal begrijpen. Mocht je nu in staat zijn de ponskaarten in de juiste volgorde in de ponskaartlezer te stoppen dan kon de rekenmachine bijvoorbeeld voor je uitrekenen wat het vijfde getal van Fibonacci was. Een enorme overwinning waar de Mensheid met graagte op zat te wachten. Omtwikkeling gaat snel in deze wereld en voor ik het wist had ik een IBM PS/2 Model 50 onder de tafel staan waarop de scripties in WP4.2 werden opgemaakt op DOS 3.30. En ik wist toen al dat het werken met een command editor niet ideaal was. Toen stond Steve Jobs van Apple op en presenteerde de Macintosh. Een klein doosje schoof je over de tafel en het ding verplaatste dan een pijltje op het scherm. A child can do the laundry. Als arme studenten konden wij geen Mac betalen. Dus het werd een kloon, de zogenaamde Atari 1040ST met, en dat was uniek, een 20 Megabyte harddisk. Voor iPodgebruikers .. dit is circa 20 minuten MP3 muziek in lage kwaliteit. En we hadden een herriemakende matrixprinter waarop de scripties werden geprint. De scripties waren blijkbaar goed genoeg om een stap te maken in IT/carriere/makend Nederland en voor we het goed en wel in de gaten hadden verkocht wederhelft M. Apple Macintoshes aan grootgebruikers in Nederland.
Ik heb heel wat Mac´s voorbij zien schuiven in huize ZeeWier. MacPlusjes, een Macbook, een Newton, een peperdure Quadra waar nu spelletjes op gespeeld worden, een PowerMac maar nog geen iMac. Ik heb namelijk zoveel XP machines om me heen verzameld dat ik al bijna begin te wennen aan de onvriendelijkheid van Windows. En Apple is ook geen Apple meer. Volkomen dummies konden vroeger nog wel een brief tikken op een Mac, tegenwoordig moet je ook al kennis hebben van moderne zaken anders komt je brief niet uit je netwerkprinter. Die zijn tegenwoordig ook al onmisbaar.
En toen kwam het ultieme Apple gadget in mijn leven. De iPhone.

Voor de experts.. ik heb een iPhone uit produktieweek 47, bootloader 4.6x, OTB 1.1.2 firmware 1.1.1, modemfirmware 04.02.13G. Meegenomen om mee te bellen, maar dat is het enige wat het fraaie ding niet kan. Dus niet bellen. Ja, hij kan internetten via mijn WiFi, YouTuben, muziek en videootjes afspelen, 2000 foto´s laten zien maar gloeiendegloeiende.. niet bellen! Daarvoor moet ik mijn nokiaatje 9300i of mijn Qtec uit de tas pakken. En als je Phone van het woord iPhone vertaalt betekent dit dus echt TELEFOON.
Het schijnt allemaal heel simpel te zijn. Je activeert je iPhone, jailbreaked het systeem, upgrade het naar een hogere versie met iTunes want dan upgrade je ook de baseband, dan downgrade je met oktoprep aan, opnieuw jailbreaken in de flightmodus en dan zit je in versie 1.1.2. en unlocken met Apptapps. Wat ik hier schrijf is echt waar. Ik heb het namelijk al 200 keer geprobeerd tot ik er achter kwam dat ik een iPhone heb die nog niet gekraakt kan worden. Shit happens. Een Apple is toch zo eenvoudig...en gebruiksvriendelijk

Ik moet nu wachten tot de hackers in de wereld in staat zijn software te ontwikkelen waarmee mijn glanzende schoonheid kan bellen. Of ik moet een abonnement in de VS afsluiten bij AT&T. Dan kan ik ook bellen. Het schijnt dat onze kroonprins en zijn vrouw ook zo´n Iphone hebben meegesmokkeld. Haha! zouden zij nu ook aan het jailbreaken en unlocken zijn? `Alex! je moet iBrickr gebruiken..!´

Met weemoed denk ik even terug aan de eerste Mac. Computeren voor dummies. MacWrite vraagt vriendelijk: Wilt u afdrukken? Klik ja of nee. En dan zoemde de MacPrinter en had je je brief.

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Tja, dat krijg je als je als early adaptor naïef upgrades gaat installeren.

Als zelf benoemde oude rot in het ICT vak weet je toch dat je zeker twee jaar moet wachten voor je de laatste versie in gebruik moet nemen (de zgn. upgrade)

5:03 am  
Anonymous Anonymous said...

@evert: ik heb rustig gewacht op leopard en de tweede week (en niet het tweede jaar) nadat het in productie ging gekocht. Keurig geinstalleerd op mijn brandnieuwe iMac (jawel hij staat hier te glimmen, in modernistische RVS 6pits-uitvoering) en het werkt allemaal als een tierelier.

Voor wat betreft de iPhone: als trendsetter moet je je gewoon over bepaalde dingen heen setten (zoals niet kunnen bellen). Kleine details voor een echte stijlmeester; die bepaald toch zelf of hij gestoort wil worden door onbenullige phoontjes....

8:58 am  
Anonymous Anonymous said...

Het lijkt er zelfs op dat 2 Nestoren in de Software (dat weten jullie niet maar jullie hebben beiden nog op de Rolling Stones gedanst) mijn blog als forum aan het gebruiken zijn....
Mijn verhaal is overigens te checken op www.iphoneclub.nl

10:22 am  

Post a Comment

<< Home