Sunday, October 12, 2008

Bakboord = Links

Ze zijn weer vertrokken. Ik heb het over de stoere mannen in hun Volvo Open 70 zeilboten. Vroeger heette dit overigens de Whitbread Round The World Race . De associatie met bier was blijkbaar onvoldoende om het grote publiek en masse aan de buis gekluisterd te krijgen. Dus Volvo, altijd in voor een geintje, besloot in mijn fantasie via zeilen de naamsbekendheid te verhogen. Ik begrijp er overigens niet veel van, een bierflesje drijft tenminste maar een XC90 gaat onherroepelijk onder water zodra deze water ziet. Onder de streep gaat het in de race allemaal om hetzelfde: in een high-tech zeilboot ter waarde van een Formule 1 racewagen zo snel mogelijk een groot deel van de Aarde rondvaren. En dat zonder motor, dat is de essentie van de sport. Vanmiddag liet de vaderlandse tv wat beelden zien van dit nautische geweld. Je moet maar lef hebben. Om er een schepje bovenop te doen vertelde Hans Bouscholte, een man met ervaring, dat rond de evenaar de golven ongeveer een meter hoog zijn, zoiets als het IJsselmeer bij 6B maar rond de 40e graad zuid golven ontstaan van 10 meter hoog. "Dat is pas echt mooi..", glunderde Bouscholte die ik hierbij direct een plaats in een gekkenhuis toedicht.

De Race is overigens wel een activiteit voor echte mannen. Kou, vocht, ontberingen, geen MacDonalds om de hoek zo'n 9 maanden lang. Ik houd wel van een stukje varen, maar dit gaat wel wat te ver. En het gaat dan ook akelig hard, per dag worden circa 450 zeemijlen onder de kantelbare kiel weggeveegd. Utrecht-Parijs en weer terug. Ik denk dat de Sure Thing met een beetje geluk en normale golven een 100 mijlen per etmaal kan verplaatsen. En dan heb ik het niet gek gedaan denk ik dan maar.

*****

Tja, en toen stopte deze tekst. Blijkbaar ben ik ergens door lastig gevallen. Om toch maar wat op mijn blog te plaatsen post ik hem maar. Misschien krijg ik er inspiratie door...
Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment

<< Home