Monday, August 21, 2006

Zo, nu eerst een Bavaria..?

  1. Onze vakantie aan boord van de Thing is helaas weer over en uit. Het is en blijft een kunst je vakantie zodanig te plannen, dat je gemiddeld 4 uur per dag over vers regenwater kunt beschikken. Om het groene dek schoon te houden. Of lekkageplekken te traceren die nog niet bekend waren. Of om extra water onder de kiel te krijgen. Neemt u van mij aan: het is ons weer uitstekend gelukt genoemde doelstellingen te realiseren. Ook hebben wij de kans schoon gezien de kachel (zie eerdere weblog) op werking te testen om vocht en koude buiten de deur te houden. En om het vakantiebudget te rantsoeneren hebben we de accu's ook tijdens de vakantie vervangen. Niks aanbiedingen, gewoon de beste accumulatorsystemen laten bezorgen in Workum. Tenslotte moet de vriezer blijven vriezen, anders heb je geen ijsblokjes in de Cuba Libre. De Rosé 's en Chablis zijn nog in volle glorie aanwezig want dit was de vakantie van de berenburg en zware likeuren om het organisme warm te houden. Zonder alle flauwekul: het was een prettige vakantie en ik kan niet meer terughalen wie voor staat in de jaarlijkse scrabble-contest dus we beschouwen maar dat schipper en schipster gelijk staan.

    Dit waren de huishoudelijke mededelingen. De titel van deze log moet anders doen vermoeden, dus pas ik het thema aan. Ik wil de lezer graag deelgenoot maken van een fenomeen wat ik de laatste jaren in alarmerende groei constateer. Het Bavaria gehalte in de Nederlandse Havens. Een stuk informatie. Bavaria is onder meer een twijfelachtig biermerk waarmee je je niet direct onderscheidt in de bierkennende omgeving, ondanks het feit dat de kwaliteit van het bier best wel redelijk is. Bestel een Bavaria in een gerenommeerd café en men kijkt wat medelijdend in jouw richting. Bavaria was ook een auto-tuning bedrijf wat BMW's een twijfelachtige upgrade wist te geven en vaak terug was te vinden op oude 316i exemplaren uit 1980. Was het ook net niet. En nu is Bavaria een merk zeilboot wat ik schaar onder de zelfde categorie als hier beschreven. Het is het net niet. Ik merk al dat ik een Bavaria een merk noem en niet spreek over ontwerp. Dat geeft te denken. Voor de niet-zeilers onder ons wat nuttige informatie. Zeiljachten werden oorspronkelijk door jachtarchitecten ontworpen en door een werf gebouwd. De eigenaar had veel invloed op het ontwerp en hielp bij voorkeur mee door tijdens de bouw zenuwachtig op de werf in de weg te lopen en op- en aanmerkingen te maken op de ervaren scheepstimmerman. Op deze wijze kreeg het resultaat een ziel en was ieder jacht uniek. Ik blijf consequent mijn zeiljacht een zij noemen. Vraagt veel aandacht en moet met liefde worden behandeld.
    Een Bavaria wordt daartegen gebouwd als een auto. Een Opel wel te verstaan. Het is dan ook een Duits jacht. Efficiente bouw, standaardmodellen, optielijst en een prettige prijsstelling. Modulaire bouw. Onderhoudsvriendelijk. TUV keuring. CE-categorie A en B. Stahoogte is belangrijker dan een fraaie lijn. Op 33 voet 2 douches... do I need to say more..? En het is geen slecht jacht of zo, maar het mist een belangrijk ingredient. Emotie. Ik durf niet in de kroeg te noemen dat ik een Bavaria heb, stel dat ik zo'n (God verhoede het) varende caravan zou hebben. Kent u dat? Porsche -sleutels liggen altijd duidelijk op de bar maar Opelsleutels- ik weet niet eens hoe ze er uit zien. En de lengte van de Bavaria is nu bepalend voor de status. Je hebt de Corsa's (tot 30 voet) , de Astra's (tot 33 voet) en de Vectra's (tot 37 voet) En zorg dat je Bav langer is dan 42 voet, dan heb je namelijk 2 (twee) stuurwielen. En dan tel je mee. Een Bav is absoluut geen slecht jacht, hoewel recente recensies iets minder mild zijn dan ik. Maar een Bav mist alles wat zeiljachten zo mooi maken. Lijn, vorm en klasse. Nu ga ik mij onsterfelijk maken: ook de eigenaren van een Bav lijken op hun boot als een baas soms op een hond gaat lijken. Het feit dat ze op een dergelijk gedrocht willen varen is hun zaak. Al zijn sommigen helaas niet goed in staat de volledige controle over hun Bav te bezitten. Een boot bezitten en een boot beheersen zijn twee volledig gescheiden zaken. Dat levert soms hilarische momenten op tijdens ingewikkelde manouvres. Maar dat ik tijdens mijn vakantie in de mooiste havens van het IJsselmeer tegen rijen van die Bav-bakken aan moet kijken raakt mij wel degelijk. Daar moet toch tegen worden opgetreden. Daar betaal ik geen 15 euro liggeld voor! En stel dat je dronken genoeg bent, dan zie je alles dubbel. Ik moet er niet aan denken. De Bav is volgens mij ook een van de weinige jachten waar achterop een sticker van de Bavaria-dealer Van den Bosch Yachting is terug te vinden. Precies, net zoals op uw auto zit, op de kentekenplaat. Je schaamt je de ballen uit de broek als je toch een dergelijke sticker achterop hebt zitten? De volgende stap is dat er een onderhoudsboekje bij zit waarin de kleine en grote onderhoudsbeurten zijn genoteerd met de mijlenstand voor de Nationale Bavaria Pas.
    Ik voel dat ik onbehoorlijk aan het worden ben. En blasé overkom. En dat terwijl ik nog lang niet mijn ergernis voldoende heb aangegeven . Het wordt tijd voor een drankje. Ja, doe mij maar een lekkere Hertog Jan.

    PS... een Bavaria heeft overigens geen last van lekkende patrijspoorten. Dan mis je toch wel een belangrijk fenomeen zoals natte kussens en volgelopen wereldontvangers...

    PS 2.. op het fotootje is het blauwe jacht een X-Yacht, Mag op geen enkele wijze worden vergeleken met de Bav die er naast ligt.

 Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment

<< Home