Wednesday, April 21, 2010

Van XP naar OSX

In huize ZeeWier hebben veel Apple Computers gestaan. Van de sjouwable Mac Plus tot een Macintosh Quadra en een Power PC, allemaal voorzien van Mac OS en een ingebouwde rekenmachine van het merk Motorola. Helemaal toeval was dat niet. De wederhelft heeft lang de rekeningen betaald met de verkoop van Apple Macintoshes en wie appelen vaart die appelen eet. Zo hebben we ook een Newton PDA, de eerste Apple PDA, zeg maar de grootmoeder van de iPhone in huis gehad. Tot op de dag van vandaag kan ik het ding niet betrappen op enig nut boven de Succes Agenda, behalve dat de Newton altijd een uitdaging vormde of die 't wel deed of niet. En de Succes Agenda doet het altijd en synchroniseert net zo beroerd als een Newton. Op een gegeven moment vond de Grote Schoonmaak plaats en zijn alle Mac's naar de lokale Kringloopwinkel gebracht, zij het met bloedend hart. Dus het zakelijke en niet zakelijke werken op de PC's werd uitgevoerd op een steeds zwaarder zuchtende Windowsmachine die als doping werd voorzien van extra geheugens insteekkaarten en hoopvolle klopjes op de lawaaiige kast waarin 2 ventilatoren de restwarmte de kamer inblies.
En dan komt het mooie moment. De MediaMarkt folder valt in de bus ( u kent de MediaMarkt wel, dat is de zaak waar u 1 keer per maand van uw CFO naar toe mag..) en daarin stond de ultieme machine met een substantiele korting, laten we zeggen voldoende om uw business casus thuis enigzins te ondersteunen.
De iMac.
Vroeg op, Sophie in brullende looppas uitlaten en voor de koffie naar Luilekkerland voor Gadgetfreaks. En al snel bleek dat meer liefhebbers dit plan hadden opgevat. Beetje duwen met de ellebogen om vooraan te komen (nerds kunnen wel gamen maar niet vechten...) en toen met een bibberend glimlachje... "ik wil een iMac 27" Een meewarige glimlach van de appleboer... die was er al niet meer maar de 21.5" was er nog wel. Och vooruit dan maar. Had ik ook weer budget voor een harddisk in de toekomst. Van een pallet (!) werd een prachtige doos met handvat aangereikt en kon de tocht naar de kassa beginnen. Onderweg krijg je de boze blikken van mannen die de business case thuis nog niet rond hadden. En de goedkeurende blikken van jongens met petjes achterstevoren die begrijpelijk glimlachen.
En dan komt er een feestje wat nog niet is verzonnen door de Windows mannen. Het uitpakken van een iMac. Net als de iPod, de iPhone en ongetwijfeld de iPad weet Apple je dag goed te maken door alles in te pakken als een kadootje. Met vloeipapier, keurig gevouwen, En dat mag jij uitpakken. Het afrekenen van een iMac aan de kassa ben je voor jaren vergeten, want dit feest is de waardering van Apple aan jou. Denk hier maar eens over na. Het inpakken heeft functioneel geen waarde, daarom stopt een Windowsboer alles in plastic zakken waar kinderen in stikken.
De iMac is een prachtig ding om te zien. Alleen daarvoor zou je hem al willen hebben. Ik overdrijf graag maar 10 minuten stond alles opgesteld, hubje erbij voor de 2 printers en de iPhone dockingstation, muis en keyboard werken draadloos en hebben al een batterijtje aan boord en dan een druk op de knop. Tijdens het booten voor de eerste keer ga ik op zoek naar de CD's met drivers voor de randapparatuur.
Ik kom terug en wat schetst mijn verbazing. Alles werkt al. Het rare ding heeft de printers zelf geinstalleerd en vraagt wat we gaan doen, want we zijn ready to go als ik even het password geef van mijn wireless network. Verbazingwekkend. De Nikon ingeplugd en de foto's staan op iPhoto. Als muziekfreak ben ik helemaal bezeten van Garageband, het is de eerste softwarematige oplossing die in staat is een Fender Rhodes piano na te bootsen zonder dat ik verschil hoor met the Real Thing. En zonder latency (vertraging).
Ik verdien reeds vele jaren de boterham met IT en word daarin natuurlijk ook zakelijk geconfronteerd met IT infrastructuur en ik weet niet hoe het u vergaat, maar het installeren van 200 drivers, config.sys ellende en vastlopende drivers en software... je kunt er een dagtaak mee vullen. En velen doen dat uit arren moede ook maar.
Ik werk niet bij Apple en dit testimonial zou wellicht anders doen vermoeden. Maar tot de dag van vandaag ben ik fully amazed over de manier waarop dit systeem zijn werk doet en hoe mooi het er allemaal uitziet. Ik ben wel als de dood dat er wat kapot gaat. Waarom? Ik heb geen flauw idee waar de harddisk van het ding zit en hoe ik hem open moet schroeven. Er hangt 1 TimeMachine backup schijf aan en mijn MP3's en foto's staan op een andere schijf. En die dingen hoor ik als enige draaien want volgens mij zijn ze vergeten een ventilator in mijn iMac te schroeven. Met een opgenomen vermogen van 80 Watt (!!!) is dat niet echt nodig natuurlijk.

Een Meesterlijk Ding. Het nodigt weer uit een blog te gaan schrijven. En daarvan ziet u eindelijk weer eens een pennevrucht. Volgende keer gaan we weer een recept onder handen nemen.
Apple-moes, Hete Bliksem, Rode Kool met Appeltjes, Glaasje Appelcider. Apfelstrudel of een Appeltaart? U ziet het... de inspiratie komt al...

5 Comments:

Blogger Theo Koster said...

goed dat je het weer doet (Apple en bloggen!)

1:34 pm  
Anonymous Anonymous said...

eindelijk!
Ik heb niks met computers, maar lezen doe ik graag!
Dus ga zo door!
Marijke

10:58 am  
Blogger Bas said...

Goed om te lezen dat je zo gelukkig wordt van een iMac. Ik ken dat gevoel. Alleen dat uitpakken al. Heerlijk.

1:20 pm  
Blogger Unknown said...

Tja er komt een dag dat je het goede OS/2 toch een keer gaat missen. de nostalgie gecreƫerd door jouw oppermacht IBM. nog eens zelf wat mogen installeren. overal afblijven is even leuk.... maar adn komt dat verlangen weer. Ook de uitdaging om iets op te lossen.... Dan zie je pas dat die Apple al een hapje mist... en niet alleen dat. je bent op een gegeven moment al je uitdagingen kwijt.

5:24 am  
Blogger Berry said...

Jeroen,

Mac rules, blij dat IBM die rommel verkocht heeft aan de Chinezen.

Vanaf een MacBook Air getyped op de tuinbank wireless gekoppeld. Solid State disk erin en werkelijk een droom van een apparaat.

Ega is inmiddels om, heeft een iPhone gehad, WhatsApp'en met haar (aantrekkelijke) zus en wil nu de iMac 27 inch YES!!!

Mag ik misschien even gaan kijken bij die nachtblauwe 993 4S die nu bij Witmer Odijk staat, oh kriebels.

12:35 pm  

Post a Comment

<< Home